onsdag 8. oktober 2008

Skagen Global gruses

Jeg har tidligere skrevet om Skagenfondenes fond Skagen Global og hvordan dette fondet opererer med feil referanseindeks. Å operere med feil referanseindeks er en type gambling som kan slå begge veier for en fondsforvalter. Siden oppstart har denne gamblingen betalt seg for Skagen. Nå kan det se ut som om flaksen har tatt slutt.

Utviklingen i vekstmarkeder, hvor Skagen Global har langt høyere vekting enn sin referanseindeks, har de siste månedene vært enda mer begredelig enn i resten av verden. Dette har, som en kan lese av fondets siste avkastningsrapport, fått alvorlige konsekvenser for fondet:
  • Skagen Global har i tredje kvartal i år (juli-september) levert en negativ avkastning på -11,8%
  • Fondets referanseindeks, MSCI World, har i samme periode hatt en negativ avkastning på -1,7%
  • Skagen Global har således i 3. kvartal levert en mindreavkastning på hele 10,1%

Det kan altså virke som om flaksen har tatt slutt for Skagen Global. Er det da noen grunn til å betale skyhøye honorarer til forvalterne i Skagen Global? Absolutt ikke. Nå er et utmerket tidspunkt å selge unna dyre fond som Skagen Global og kjøpe billige indeksfond og exchange traded funds. En god oversikt over slike er laget av Thomas Furuseth i Morningstar og kan finnes her.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Har du noen tips til gode indeksfond da?

Lars Haakon sa...

Du finner en oversikt over indeksfond og ETFs tilgjengelig i Norge på denne linken:

http://www.morningstar.no/news/analysis.asp?ArticleID=56386&validfrom=30/05/2008

De to ETF'ene DnB NOR OBX og Handelsbanken XACT OBX følger Oslo Børs' OBX-indeks (de 25 største selskapene) og, etter det jeg erfarer, tar relativt beskjedne honorarer (0,3 % årlig forvaltningshonorar). Disse to ETF'ene er listet på Oslo Børs og kan handles som vanlige aksjer, for eksempel i en nettbank som tilbyr aksjehandel (feks Skandiabanken, DnB NOR og sikkert de fleste andre og) eller via spesialiserte webbaserte handleløsninger som feks Netfonds.

Jeg kjenner i mindre grad til indeksfondene som er tilgjengelig i Norge. Listen på linken over burde gi en god oversikt. Men merk at det er forskjell på indeksfond og at det finnes dyre indeksfond og. Holberg Global Index for eksempel har 1,75 % i kjøpsgebyr, 0,8 % i salgshonorar og 0,9 % i årlig forvaltningshonorar. Altså veldig høye honorarer for å være et indeksfond. Alltid sjekk honorarer før du kjøper indeksfond!

Håper dette var til litt hjelp.

Anonym sa...

Hei, interessant det du skriver. Men utvalget av ETF og indeksfond i Norge er jo mildt sagt deprimerende. Har du noen tanker om eventuelle bakdeler ved å handle ETF som er børsnotert i USA? Jeg antar jo at dette går an å kjøpe hos bl.a. Nordnet.

Lars Haakon sa...

Hei Audun,

jeg kjenner dessverre ikke godt til mulighetene til å kjøpe utenlandske ETFs i Norge. Som du sier, det er helt sikkert mulig. Jeg er forøvrig enig med deg at utvalget av ETFs er begredelig i Norge.

Angående mulige bakdeler, så ville jeg fokusert på kostnader. Kan tenkes at det er dyrere å kjøpe utenlandske ETFs, så jeg ville sjekket opp hva som kreves av eventuelle gebyrer. Videre tar man jo en valutarisiko (som kan slå begge veier) når man investerer i utlandet. Kostnad ved valutaveksling ville jeg også undersøkt (norske banker gir vel vanlige kunder en kurs som er knappe to prosent dårligere enn den egentlige kursen - og denne kursdifferansen kommer i tillegg til andre gebyrer).

Men, som sagt, har liten erfaring med kjøp av utenlandske ETFs i Norge.

Lykke til og gi meg gjerne beskjed om hva du finner ut!

Deleuze sa...

Eg freista å gå inn på linken din: "En god oversikt over slike er laget av Thomas Furuseth i Morningstar og kan finnes her." Og den fungerte iallefall ikkje på min PC.

Lars Haakon sa...

Hei Deleuze,

det ser ut som om linken har blitt endret. Her finner du den nå:

http://www.morningstar.no/no/funds/article.aspx?lang=nb-NO&articleid=56386&categoryid=128

Mvh,

Lars Haakon